dinsdag 25 augustus 2009

Courgette in zoetzuur




Dit voorjaar kreeg ik zowel van mijn vader als van mijn schoonvader een courgetteplantje. Omdat we nog geen idee hadden, en eigenlijk nog steeds niet, wat met de tuin te doen heb ik de plantjes op twee verschillende plekken gepoot waar toch niets stond: een aan de slootkant en 1 vlak bij het huis onder de prunus. Beide plantjes groeiden voorbeeldig en toen wij terugkwamen van vakantie, kon ik de eerste courgettes oogsten.

Na verschillende courgettes verwerkt te hebben in soep en courgette'prutje', een roerbaksel van ui, knoflook, courgette, tomaat, kruiden en eieren voor op brood, wilde ik weleens wat anders. Op weblog Eenvoudigleven, een weblog dat ik regelmatig lees, las ik dat je courgette ook kunt inmaken. Via deze site belandde ik op weblog Muis@Work waar het recept stond voor courgette in zoetzuur wat weer overgenomen was uit Landleven. Mijn zus is geabonneerd op Landleven en zij was weer eens zo lief om voor mij het hele verhaal plus recept te scannen en door te mailen.

Via google kwam ik ook op een recept voor courgette in zoetzuur van weblog Vrekje spaart voor een huis en heb met haar recept, dat van Landleven en wat tips van de reformwinkel waar ik mosterdzaad heb gekocht het volgende recept gemaakt.

Let op! In dit recept meet ik af met een gewone eetlepel en een gewone theelepel (geen Amerikaanse/Engelse)

1 kilo courgette -schoongemaakt en in stukjes gesneden gewogen-
2 grote uien
3 eetlepels zout

1/2 liter (natuur)azijn
300 gram kristalsuiker
3 theelepels mosterdzaad
2 theelepels kurkuma/geelwortel
1 theelepel dillezaad
laurierblaadjes
jeneverbessen

Was de courgettes en snijd het kontje en de kroon eraf. Snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes van niet meer dan een cm dik (zie update). Maak de uien schoon en snijd ze in dunne ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Hussel het geheel nog eens goed door en laat dit enkele uren staan.



Schep de groenten in een vergiet, spoel ze goed af met koud water en laat het uitlekken. Breng in een grote pan de azijn, suiker, mosterdzaad, kurkuma en dillezaad aan de kook. Laat dit enkele minuten koken en voeg de groenten toe. Breng alles weer aan de kook en laat het ongeveer vijf minuten koken. Doe onder in de schone potten 1 laurierblaadje en 2-4 jeneverbessen, daarna de groenten, vul de potten tot de rand met het hele kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potten ondersteboven en laat ze 5 minuten afkoelen. Draai de potten weer om en laat ze verder afkoelen. Laat het zoetzuur minstens een week, liever drie weken, intrekken.



Inmiddels is hier de tweede pot geopend. Wij vinden het allemaal ontzettend lekker. Heerlijk op een boterham met kaas of worst, bij de macaroni/spaghetti of rijsttafel.

Update: De courgette kan natuurlijk ook in nog kleinere blokjes gesneden worden, plakjes of julienne.

14 opmerkingen:

sillie zei

hoi hoi je kunt ook courgettejam maken, heb ik zelf ook wel gedaan in mijn moestuinperiode zeg maar ;-) met sinaasappel en citroen schilletjes erdoor heen smakte heerlijk marmelade achtig... misschien een idee?

Gea zei

@ Sillie: Van een buurvrouw heb ik deze jam een keer gehad. Ik vond het niet verkeerd, maar moest het wel in mijn eentje opeten ;-)

Lien zei

wat een ontzettend leuk recept Gea, dat had ik moeten hebben toen we nog courgetteplanten in de tuin hadden! Maar ik print dit wel uit, en haal dan maar wat courgettes uit de winkel. (is het een soort augurk-smaak?)

Gea zei

Hoi Lien,
Het is echt een geweldig recept. De smaak heeft iets weg van Amsterdamse uien denk ik, maar dan nog veel veel lekkerder. Ik zou willen dat ik het recept eerder had gehad, want dan had ik nog veel meer potten ingemaakt.

Maar zijn jouw planten al helemaal uitgebloeid? Die 2 van mij hebben nu nog zo'n 7 beginnende vruchten en bij mijn vader en schoonvader zitten er ook nog aan te komen. Is natuurlijk nog wel de vraag of ze met dit weer verder goed rijpen.

Lien zei

Nee ik heb helemaal geen ruimte voor courgetteplanten hier. De zin 'toen ik nog courgetteplanten had' slaat op ons vorige huis waar we een moestuin bij hadden. (ookal weer bijna 8 jaar geleden ondertussen trouwens...waar blijft de tijd). Maar ik ga dit recept zeker proberen, ben gek op zoetzuur!

Karen Baking Soda zei

Idem dito! Alleen zal ik het ook moeten doen met gekochte courgettes, absoluut gebrek aan groene vingers hier. Dit lijkt me zo lekker!

Elfi zei

Ik heb het ook gemaakt, nog niet geproefd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het lekker is. Bewaar je de potten in de koelkast, of hoeft dat niet?

Gea zei

Nee, je hoeft de potten niet in de koelkast te bewaren zolang ze vacuum zijn. Zet de potten op een donkere plaats. Op deze manier kun je het gerust een jaar bewaren. Zodra je een pot opent, dan bewaar je het in de koelkast.

sonja zei

Prima recept, ik heb het al meerder keren gemaakt en het smaakt naar meer.

Anoniem zei

Hoi Gea, het smaakt heerlijk! Is hetzelfde recept voor pompoen te gebruiken?

Gea zei

@ Anoniem: Leuk om te horen dat het je smaakt! Geen idee of het ook met pompoen werkt, maar krootjes/bietjes zoetzuur schijnt ook lekker te zijn.

Anoniem zei

Dank je wel voor het recept, ik heb het in drievout gebruikt voor komkommer, ik weet nog niet wat het wordt. Ik heb er ook nog wat cardamom bijgedaan.

Unknown zei

Hoi Gea,

ik heb het geprobeerd en inmiddels ook al aan een heleboel anderen laten proeven.
De eerste 6 kilo courgette zitten al achter glas, of zijn er alweer achter vandaan :-)
Oh ja, ik zag bij jou ook iets roods, ik heb rode uien gebruikt, ook mooi voor de kleur.

Anoniem zei

12 kilo cougette zijn nu verwerkt waaronder ook door dit fantastische recept. ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen dille zaad in huis had maar dat is al opgelost. ook heb ik het recept nog niet geproefd, maar de kleuren die samen in het potje dansen spreken me wel aan. dankjewel voor dit recept we gaan het in de zon met een geroosterd boterhammetje uitproberen.