zondag 5 juli 2009

Prunus cerasifera Nigra


Een tijdje geleden vroeg ik jullie wie de naam wist van de enorme struik die bij ons in de tuin staat. Een aantal noemde de Prunus Cerasifera al, maar helemaal zeker zou ik het pas weten als de struik daadwerkelijk vrucht zou dragen. Ik heb vaak zitten turen, maar kon er geeneen ontdekken, tot vorige week zondag een nichtje een paar geplukt had. Ik dacht eerst dat ze een paar kersen had gepakt uit het bakje dat mijn vader zojuist had meegebracht, maar 'nee' zei ze, 'tante Gea, ze komen uit die boom'. De kleine pruimpjes waren natuurlijk nog niet rijp en dus helemaal niet lekker. Daarnaast waren er niet meer te ontdekken dan die paar die in het schaaltje liggen hier op de foto en zullen we dit jaar er ook niet meer van verwachten. Maar misschien als de struik op de juiste manier gesnoeid zou worden en op het juiste moment, dat er volgend jaar meer aan hangt.

5 opmerkingen:

Aranka zei

Joepie, je eigen echte pruimenboom Dat is toch luxe? Volgend jaar zitten er vast meer aan (mits goed gesnoeid natuurlijk). :-)

MaJoh zei

Oh wat leuk, hij doet het echt!
Dan ben ik benieuwd hoeveel er volgend jaar
volgen :-)

Groetjes Rietje

Unknown zei

Hoihoi, ook ik was op het internet aan het zoeken naar wat voor een boom ik nu eigenlijk in de tuin heb staan, inderdaad met rode kersachtige vruchten eraan. Ik waarschuwde mijn kinderen al jaren dat ze ze niet moeten eten, deze vruchtjes, tot mijn moeder zei, volgens mij zijn ze gewoon eetbaar, wat is het eigenlijk voor een boom. Ben gaan zoeken en kwam uit op een prunus cerasifera nigra, waarvan de vruchten eetbaar zijn. Lachen he? Heb je dit jaar al meer vruchten? Groeten, Jeanette uit Heerhugowaard

Gea zei

Hoi Jeanette,

Vorig jaar november heb ik de boom flink gesnoeid. Dit resulteerde deze zomer duidelijk in meer vruchten: de prunus zat redelijk vol. Toevallig heb ik deze week er een aantal geplukt en er jam van gemaakt. Ik moet zeggen dat ik er niet kapot van ben. De vruchten zijn nogal zuur en de jam is ook niet bijzonder. Daarom hebben we besloten de boom (lees: uit de kluiten gewassen struik) dit jaar te rooien.

Ingrid zei

De prumus Nigra geeft niet veel vruchten. Tussen de 30 en 40.Als ze goed rijp zijn, zijn ze wel smakelijk.