woensdag 21 januari 2009

Chocolate crown pound cake




'k Voel me gelukkig weer een stuk fitter na een griep vorige week en heb vandaag de cake gebakken die al eerder op het programma stond. Het is een heerlijke smeuige chocolade cake geworden, waarvan ik niet de illusie heb dat er overmorgen nog een stukje van over is (mijn kinderen kennende). Straks bij de thee is het eerste stukje voor mij ;-D

Het recept is van Carole Walter, waarvan ik een fan ben. Een paar bakboeken van haar staan op mijn boekenplankje en ieder recept dat ik probeer lukt gewoon. In hetzelfde bakboek waar dit recept uit komt, staat ook een uitstekend recept voor chocolade glazuur. Ik ben vandaag op de makkelijke toer gegaan en heb een kant en klare glazuur gebruikt (waarvan de houdbaarheidsdatum binnenkort afliep).

170 gram pure chocolade
1 e.l. espresso poeder
60 gram kokend water
2 e.l. honing
275 gram patentbloem
50 gram ongezoeten cacao
3/4 t.l. bakpoeder
1/2 t.l. zout
1/4 t.l. baking soda
150 gram ongezouten boter
250 gram superfijne kristalsuiker
3 eieren maat L
1.1/2 t.l. pure vanille extract
200 ml zure room

chocolade glazuur

Verwarm de oven voor op 175 °C graden en plaats een rek onderin de oven. Beboter en bebloem een tulbandvorm: zet apart. Breek de chocolade boven een vuurvaste kom. Los de espresso op in het water en giet dit samen met de honing bij de chocolade. Zet de schaal op een pannetje met een laagje bijna kokend water (de schaal mag het water niet aanraken). Laat al roerend het geheel smelten tot een egale massa. Zeef de bloem, cacao, bakpoeder, zout en baking soda boven een kom: zet apart. Mix in een andere kom de roomboter zacht. Voeg de suiker lepel voor lepel toe en mix het geheel in 8 minuten luchtig en bleek. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas een volgende toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig schoon met een spatel. Voeg de vanille toe. Verlaag de snelheid en voeg het bloemmengsel en de zure room om de beurt toe: het bloemmengsel in 3 delen, de zure room in 2 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Schep het beslag in de tulbandvorm en plaats het in de oven. Bak de tulband in circa 55-65 minuten stevig en gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Haal de tulband uit de oven en laat het eerst 20 minuten in de vorm op een rooster afkoelen. Verwijder de vorm en plaats de tulband op een rooster. Besprenkel de tulband met chocolade glazuur.

12 opmerkingen:

Lien zei

Fijn tehoren dat het weer beter gaat... griep is geen lolletje!
Als je inspiratie hebt om zo'n lekkere cake te maken, moet het in ieder geval wel beter gaan. Ik blijf het toch ook een prachtige vorm vinden!

atelierlemlem zei

Gelukkig ben je weer op de been! Maar met zo'n heerlijke cake kom je er weer helemaal overheen...heerlijk troostvoedsel!!

Anoniem zei

Heb je blog nog maar net ontdekt en heb woensdag de double chocolate-double peanut koekjes (fam in Amerika,ik had de peanutchips ook nog liggen) en de sourcream coffeecake gemaakt> super lekker beiden!
Ga zeker ook nog een keer voor deze chocoladecake.
Blijf je volgen!

Gea zei

@ Lien: Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de tulbandvorm een laatste kans had gegeven: de cakes kwamen er niet altijd heel uit. Maar gelukkig kwam de cake er deze keer wel goed uit.

Jij hebt toch ook een vorm van Nordic Ware: heb jij dat ook weleens dat de cake er niet heel uitkomt?

@ het lieveheersbeestje: chocola kan wonderen verrichten ;-D

@ Jacqueline: Welkom en leuk om te horen dat de recepten ook voor jou goed uitpakte.

Lien zei

Ja ik heb er ook één (en een nieuwe onderweg ahum..) Ik heb (tot nu toe) eigenlijk geen problemen. Ik heb zo'n vorm met allemaal kleine ribbeltjes en ik ben wel altijd een poos bezig om alles in te sprayen en te bebloemen. Door de bloem kan ik dan zien of ik alle streepjes gehad heb en ander nasprayen en -bloemen. Ik zeg overigens niet dat jij níet goed invet hoor, want sommig beslag is lastiger dan andere!

Gea zei

@ Lien: Nu jij het zegt, denk ik ook dat het aan het beslag ligt: de cakes die er niet goed uitkwamen hadden altijd een dun beslag.

Ik ben benieuwd welke je besteld hebt.

Anoniem zei

ik vroeg me af waar je in Nederland (of nog beter: Amsterdam) espressopoeder kan kopen. ik ben er al een tijdje naar op zoek, maar heb het nog niet gevonden......

Lien zei

Dat blijft nog even een verrassing Gea ;-)

Trouwens espressopoeder kan je in elke supermarkt kopen, het is gewoon instant espresso (van Nescafé bv) en zit in van die kleine zakjes.

Gea zei

@ Lien: Ik wacht het gewoon rustig af :-)

@ Granuaile: Net wat Lien zegt. Je kunt het ook in een pot (100 gr) kopen van het merk Nescafe.

Anoniem zei

tsssss. echt? zooo vaak langsgelopen en gedacht dat ik iets anders moest hebben!
espressopoeder = instant espresso!
ik ga naar de Appie H!
dankjewel! super snelle reactie! :D

Anoniem zei

ik heb de grootste pot met instant espresso gekocht die ik kon vinden! (100 gram dus....) gewoon bij mijn XL!
dankjewel. G

Unknown zei

Hmm ik zie geen recente reacties...maar hij staat in de oven... ik vond alleen in verhouding zo weinig beslag zitten in de vorm... even afwachten hoeveel die rijst! Ben benieuwd. Achteraf dacht ik even 'wat moet ik nou met die andere choco?.. maar das dus waarschijnlijk het glazuur.