dinsdag 5 februari 2008

Plainly perfect pound cake




Afgelopen week belde mijn moeder mij op om te zeggen dat de cakes, die ik voor haar had gebakken, perfect zijn: 'Niets aan veranderen', zei zij. Aangezien zij er zo enthousiast over was, waag ik er hier een berichtje aan. Persoonlijk dacht ik dat de cake aan de zoete kant was, maar ach, smaken verschillen nu eenmaal ;-)

Het originele recept heb ik aangepast zodat ik genoeg beslag zou hebben voor 2 hoge cakes van 25 cm lang. Zowel de bakpoeder en het zout zouden eigenlijk net iets meer dan een 1/2 t.l. moeten zijn, maar dat heb ik veranderd in onderstaande hoeveelheden. Uiteindelijk is het een behoorlijk portie beslag voor deze 2 cakevormen. Maar doordat het beslag weinig rijst tijdens het bakken en ik wel 2 hoge cakes wilde hebben is het niet te veel. De cakes komen aan het einde van de baktijd bijna een vingerdik boven de cakevormen uit.

440 gram patentbloem
3/4 t.l. bakpoeder
1/2 t.l. zout
500 gram zachte roomboter
550 gram (superfijne) kristalsuiker
9 eieren maat M
2.1/4 t.l. geraspte citroenschil
2.1/4 t.l. geraspte sinaasappelschil
2.1/4 t.l. pure vanille extract
175 ml slagroom

2 cakevormen van 25 cm

Verwarm de oven voor op 160 °C graden. Beboter en bebloem de cakevormen. Zeef de patentbloem, bakpoeder en zout boven een kom. Mix in een andere kom de roomboter zacht. Voeg de suiker lepel voor lepel bij de boter en mix het geheel in 4 minuten luchtig en bleek. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas een volgende toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig schoon met een spatel. Mix de citrusrasp door het beslag. Verlaag de snelheid en voeg het bloemmengsel en de slagroom om de beurt toe: het bloemmengsel in 3 delen, de slagroom in 2 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Mix, nadat alle ingrediënten zijn toegevoegd, nog 10 seconden. Schep het beslag in de cakevormen en plaats het in het midden de oven. Bak de cakes in circa 70-80 minuten bruin en gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Haal de cakes uit de oven en laat het eerst 20 minuten in de vorm op een rooster afkoelen. Verwijder de cakevormen en laat de cakes verder afkoelen op een rooster.

Naar Tish Boyle The cake book

1 opmerking:

atelierlemlem zei

Deze cake ziet er weer heerlijk uit hoor! Het is dat er weer eens wat kilotjes af moeten, maar voor mijn verjaardag ga ik deze zeker proberen!

Prettig weekeind.