zondag 13 januari 2008

Double-peanut double-chocolate chip cookies




Eigenlijk heel flauw van mij om dit recept te plaatsen, want 1 van de ingrediënten is zover ik weet hier in NL niet verkrijgbaar. Ik heb het over de Peanut butter chips. Dit zakje heb ik bijna een jaar geleden gekregen van Levine en lag tot mijn grote schaamte nog steeds onderin de koelkast.

Volgens de verpakking goed tot eind volgende maand, dus tijd om het zakje aan te breken! Aan chocolate chips ontbrak het mij overigens wel en heb ik deze vervangen door een reep chocola in stukjes te hakken.

De koekjes hebben niet voor niets de naam een dubbel aandeel aan pinda en chocolade te bevatten. Toch vond ik het aandeel chocolade nogal over de top en heb iets minder cacao gebruikt dan aangegeven. Naar mijn smaak eigenlijk nog steeds iets te veel, maar ja, ze moeten hun naam natuurlijk wel waar maken ;-)

Voor circa 40 koekjes:

130 gram patentbloem
60 gram cacao (ik heb 45 gram gebruikt)
1/2 t.l. baking soda
1 t.l. bakpoeder
1/4 t.l. zout
170 gram roomboter
130 gram pindakaas
200 gram (superfijne) kristalsuiker
2 eieren maat M
170 gram chocolate chips
170 gram peanut butter chips

Verwarm de oven voor op 175-180 °C graden. Zeef de bloem met de cacao, baking soda, bakpoeder en zout. Mix in de kom van de standmixer met de platte klopper (KitchenAid/
stand 2) de boter, pindakaas en suiker luchtig. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas de volgende toe als de vorige geheel opgenomen is in het beslag. Lepel, al mixend (KitchenAid/
stand 1), het bloemmengsel bij het beslag en mix het geheel door tot een egaal beslag. Voeg als laatste de chips toe (eventueel met een spatel). Schep met een cookie scoop (inhoud 15 ml) of rol met natte handen bolletjes beslag en leg deze ruim genoeg uit elkaar op een met bakpapier bekleed bakblik.



Bak de koekjes, telkens een deel van het beslag, in het midden van de oven in circa 12 minuten gaar. Wanneer je zacht op de koekjes drukt, voelen ze nog zacht aan. Laat de koekjes een paar minuten op het bakblik afkoelen, daarna op een rooster.

Het oorspronkelijke recept komt van Epicurious.

Geen opmerkingen: