vrijdag 5 oktober 2007

Stoofpeertjes


Zo lang ik mij kan herinneringen stond er bij ons thuis, bij de warme maaltijd, altijd een schaal gekookte/gestoofde peertjes of zelfgemaakte appelmoes op tafel. Ik zie nog zo voor me dat mijn opa, in mijn jongste jaren, zich installeerde in de rookstoel om voor mijn moeder de appels of peren te schillen. Hij vroeg dan aan mij, mijn oudste broer of zus om het schilmandje te halen en als beloning kregen we dan een dropje uit een rood rolletje: een dropje met een holletje. Vervolgens bereidde mijn moeder op haar eigen wijze de geschilde vruchten. Nog steeds verwent mijn moeder haar inmiddels uithuizende kinderen met zo nu en dan een emmertje moes, bessennat of ingemaakte peertjes. Totdat ik een posting las van Karen/Bake my day over stoofpeertjes en me afvroeg: 'waarom probeer ik het zelf niet eens?' En sindsdien stoof ik mijn eigen peertjes, op de wijze van mijn moeder.

12 Gieser Wildemannen (circa 1.1/2 kilo)
1/2 liter vocht (water, rode wijn, bessenjenever) *
100 gram suiker (kristal, witte- of bruine basterd)
1.1/2 t.l. kaneel of 1 kaneelstokje
1.1/2 e.l. aardappelmeel **

Schil de stoofperen, snijd ze in kwarten en verwijder het steeltje en klokhuis. Spoel de geschilde peren af en doe ze in een pan met het vocht, suiker en kaneel. Laat de peren 2-3 uur stoven op de laagste stand (heel zacht pruttelend). Haal de peren voorzichtig met een schuimspaan uit de pan en doe ze over in een schaal. Meng in een kopje de aardappelmeel met een scheutje koud water en giet dit, al roerende, bij het perenvocht tot het geheel gebonden is. Giet het perenvocht over de peren.

De stoofpeertjes kunnen worden ingemaakt in glazen potten. Schep daarvoor de stoofpeertjes over in goed schoongemaakte glazen potten. Giet het hete (eventueel aangemaakt, maar hoeft niet) perenvocht bij tot aan het randje van de pot en schroef de deksel erop. Zet de potten 10 minuten op z'n kop, zodat het vacuüm trekt.
Invriezen in diepvriesbakjes/emmertjes kan ook.

* Ik gebruik meestal één helft water en één helft rode fruitige wijn.
** Maïzena kan ook, maar kan een meelderige smaak geven.

17 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Mmm lekker! Wat een goed idee om ze in te maken, daar heb ik nooit bij nagedacht, ook dom van me!
Moet je me even helpen, ik bind het vocht eigenlijk nooit (deed mijn moeder ook niet :)) mijn schoonmoeder wel, en dat werd altijd drabbig grijs? Brrr. Komt dat omdat ze maizena gebruikte dan? Aardappelmeel geeft dacht ik een helder gebonden vocht?

Gea zei

Hoi Karen,

Tot nu toe heb ik de peertjes altijd nog ingemaakt zonder het kookvocht te binden: zodra de peertjes klaar zijn overdoen in de pot, aanvullen met het hete kookvocht en dichtdraaien.

Mijn moeder raadde het gebruik van maizena af, omdat het een meelderig gevoel in de mond zou geven. Bij gebrek aan aardappelmeel heb ik toch een keer maizena gebruikt, maar moet haar wel gelijk geven.
Daarnaast is de saus inderdaad helderder wanneer je aardappelmeel gebruikt.

Maar wat ik ook wel lekker vind is om het kookvocht te binden met custardpoeder. Door de gele custard veranderd de kleur van het kookvocht wel, maar dat vind ik niet erg.

Anoniem zei

Stoofperen daar zijn wij ook dol op. Zodra de Gieser wildemannen er zijn haal ik ze meteen. Als vocht gebruik ik meestal een flesje rode bessensap van De Betuwe en om te binden custard. Rode wijn als vocht gebruik ik ook wel eens maar de smaak daarvan vindt onze zoon minder lekker. Stoofperen maak ik ook wel als we eters krijgen; altijd een succes. Veel mensen kennen het van vroeger maar maken het zelf nooit.

Anoniem zei

Lijkt me een lekker recept, ben namelijk 'gek' op stoofpeertjes, dus ook op de recepten.

Mijn favoriete recept luidt als volgt:
http://wijnerij.web-log.nl/wijnerij/2006/12/stoofpeertjes.html

Ed

Anzj zei

Profi stickers, hoor, op die potten stoofpeertjes. Indrukwekkend! Je weet trouwens toch wel dat 'custardpoeder' feitelijk maïzena is met toevoegingen?! Stoofpeertjes inmaken is inderdaad een tópidee!!

Anoniem zei

Bedankt!

We hebben een enorme stoofperenboom in de tuin staan en ik heb op het moment zoveel peren, dat ik niet weet wat ik er mee aanmoet ;)
Ik was dus op zoek naar een lekker simpele manier om ze in te maken.

dinguette zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
dinguette zei

dinguette zei

voor stoofperen is de slow cooker ideaal. ik vul hem met geschilde giesertjes, waarvan ik aan de onderkant een stukje afsnijd zodat ze kunnen staan. daartussen leg ik wat schilletjes van bio sinaasappels en citroenen, 2 kaneelstokjes en een gespleten vanillestokje. in een thee-ei doe ik wat gekneusde kardamomzaden, een paar kruidnagels en een flinter foelie en dat leg ik ook tussen de peren. ik overgiet ze met een mengsel van water, rode wijn, port, suiker en een klein beetje balsamico. pan sluiten en 10-15 uur op stand 1. als ze klaar zijn, giet ik het sap door een stuk mousseline katoen in een wijde pan en voeg ik nog wat suiker toe en laat het inkoken tot een licht-stroperige massa. ik zet de peren rechtop op een schaal en giet er vlak voor het opdienen wat van de saus overheen. wat ik niet meteen eet, vries ik in. ik eet ze ook graag met stoofvlees, maar ook als bijgerecht bij wild zijn ze heerlijk.

Unknown zei

Wil je een grotere kans op succes hebben met het inmaken in potten doe dan het volgende:
- was de potten goed schoon bij de normale afwas (de deksels ook natuurlijk)
- spoel ze nog een keer na met gewoon heet kraanwater om het sop te verwijderen
- laat ze uitlekken en plaats ze, samen met de ernaast liggende deksels, rechtop in de koude oven, zet hem op 110 graden en doe hem aan
- zodra de oven op temperatuur is nog ongeveer een half uur aan laten staan (probeer dit te timen met de kooktijd van de peertjes)
- mocht je het sap binden doe de peertjes dan weer terug in het gebonden nat en zorg ervoor dat het aan de kook blijft
- haal de potten met een theedoek/ovenwanten uit de oven en vul ze gelijk met de peertjes en het vocht, zo heet mogelijk afvullen dus tot een halve cm onder de rand
- draai de deksel er stevig op en keer de pot om
- laat het zo afkoelen, minstens tot je ze met de blote hand kan beetpakken

Als het goed is zullen je stoofpeertjes nu niet bederven en lang houdbaar blijven.
Je kan de deksels horen tikken als ze weer in de "fabrieksstand" terecht komen (vacuüm trekken)
Dit alles doe ik zelf op een houten hakblok of snijplank.

Anoniem zei

ik doe tegenwoordig ook peertjes inmaken en gebruik daarvoor potten van groenten en appelmoes ik kook ze in het vocht laat ze 3 uur zachtjes koken met een vanille stokje kaneel en een half pak dus 500 gr gelei suiker voor halfzoete jamdaar ik diabeet ben ook voeg ik een half kopje bessenjenever toe je kan ze dan zeker een half jaar bewaren maar zolang duurt dat bij ons nooit zeker als de kinderen weten dat ik peren heb gemaaktdan is het al gauw mam heb je nog peertjes dus veel potten sparen. groetjes en veel weck plezier

marijke zei

heerlijk..heb ze vandaag gemaakt!!..thanxs..

gr marijke

pink zei

ben gek op stoofperen :) dus wil ik een heleboel maken, hoelang is het houdbaar?

groetjes
celine

Gea zei

@ Pink: Wanneer je netjes en schoon inmaakt, is het gerust een jaar houdbaar.

Unknown zei

Hoi Pink,

ik had ze nog in de kast staan van twee jaar geleden en ze waren nog steeds goed!

Het is wel zaak om de potten goed en langdurig te verhitten en af te vullen met kokend vocht, zoals ik al eerder heb beschreven.

Anoniem zei

Geweldig recept, hartelijk dank voor het delen - ook voor het verhaal erbij. Mijn buuf op leeftijd stond (ook) te dansen toen ik haar een proeverijtje bracht. Gabi.

Fiet zei

In plaats van alle ingrediënten gebruik ik alleen glüwein. Dan hoef je er geen suiker, kaneel of wat dan ook bij te doen. En de peertjes smaken heerlijk, altijd een succes bij eters.

Unknown zei

Van die bessenjenever is nieuw voor mij, ik ga het eens proberen.
Hierbij wil ik mijn recept als aanvulling geven.

In plaats van wijn - port en in plaats van suiker en aardmeel - geleisuiker.
Ik gebruik de lege potjes van Hak omdat die een dubbele sluiting hebben.