dinsdag 28 augustus 2007

Sonnenblumenbrot




Geheel tegen mijn principes in (nou ja) heb ik tijdens mijn vakantie ook een aantal kilopakken kant en klare broodmixen bij de ALDI Süd meegenomen van het merk Mühlen Gold.

Eén van die mixen heet Sonnenblumenbrot: een mix van tarwebloem, roggemeel, zonnebloempitten (uiteraard), gedroogd roggezuurdesem, broodzout, gist, druivensuiker, moutpoeder en nog wat toegevoegde stoffen.

Het enige wat je er nog aan toe moet voegen is water (640 gram). Dit leek me nogal veel, aangezien de zonnebloempitten 10% van het totaal gewicht bedroeg. Het leek mij wijs om met 600 gram te beginnen.

Zo gezegd zo gedaan: de inhoud van het pak in de kom van de standmixer gemikt, water toegevoegd en even laten draaien totdat het water geheel was opgenomen. Geheel tegen de bereidingswijze in het 20 minuten afgedekt laten rusten, om het daarna met een klont roomboter in een minuut of 10 (KitchenAid/stand 2) tot een soepel maar wel enigszins stevig deeg te kneden. Mijn ingeving wat betreft het waterpercentage was goed, want ik moest nog wat tarwebloem toevoegen voordat het deeg de zijkanten van de kom losliet. Ik kan er niets aan doen, maar de geur van het deeg deed mij denken aan de emmers varkensvoer die mijn oom vroeger klaarmaakte voor de biggen die hij vet mestte :-S

Maargoed, na een korte rijstijd heb ik het deeg opgemaakt in 2 kleine bakvormen en laten rijzen tot het bijna in volume was verdubbeld om het vervolgens af te bakken volgens de bereidingswijze.

En weet je wat ... het resultaat was lang niet zo gek.

Maar eerlijk is eerlijk: brood gemaakt van de spullen van de molen ruikt en smaakt toch lekkerder!

1 opmerking:

Lien zei

Gea, Het smaakt toch hopelijk niet waar het naar rook!!!! 't ziet er wel goed uit trouwens.
Wat je van 'scratch' zelf maakt is altijd het lekkerst, maar soms is zo'n mix ook wel erg handig. Die Duitse mixen hebben meestal zo'n zurige smaak (van de desem). Ik weet nog dat mijn ouders vaak in Duitsland kwamen en dan brood meenamen, mijn vader is daar gek op... ik lustte het toen niet en nu nog niet.