maandag 20 augustus 2007

Amandelkoekjes met gedroogde gesuikerde aardbeien en witte chocolade




In de afgelopen weken hebben wij onze vakantie genoten in het zuiden van Duitsland: op een camping in de Allgäu om iets preciezer te zijn. Net als vorig jaar heb ik daar het één en ander ingeslagen (geen ruitjes maar voorraad), waaronder veel ingrediënten voor het bakwerk.

Zo kwam ik bij de REAL deze gedroogde gesuikerde aardbeien tegen. In Nederland heb ik ze nog niet eerder gezien en vond dan ook dat ik het mee moest nemen: 't zou heus wel ergens in te verwerken zijn.

Aangezien deze blog 'koekje van eigen deeg' heet en ik al tijden geen koekjes meer heb gebakken, moesten de gedroogde gesuikerde aarbeien verwerkt worden in koekjes (vond ik).

Al bladerend in The good cookie van Tish Boyle stuitte ik op een recept voor Sour cherry white chocolate chunk cookies. Witte chocolade en aardbeien leken mij ook een goede combinatie en na de hoeveelheden uitgerekend te hebben kwam ik uit op onderstaand recept.

Voor circa 46 koekjes:

325 gram patentbloem
1 t.l. baking soda
1/4 t.l. zout
237 gram roomboter
150 gram kristalsuiker
150 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren maat M
1 t.l. pure vanille extract
1/4 t.l. pure amandel extract
125 gram gedroogde gesuikerde aardbeien
80 gram geschaafde amandelen
170 gram witte chocolade

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Verwarm de oven voor op 180 °C graden. Rooster de geschaafde amandelen in een droge koekenpan en hak ze vervolgens in kleine stukjes. Hak de witte chocolade in blokjes van een 1/2 cm. Snijd de aardbeien in blokjes van een 1/2 cm. Zeef de bloem met de baking soda en zout boven een kom en zet dit apart. Mix in een andere kom de boter en suikers romig. Mix 1 voor 1 de eieren er door: voeg pas de volgende toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Mix de extracten door het beslag. Voeg het bloemmengsel toe en mix het kort tot een egaal beslag. Voeg de aardbeien-, amandel- en chocolade stukjes toe en mix of spatel dit gelijkmatig door het beslag. Schep met een cookie scoop bolletjes beslag (of draai tussen natgemaakte handen bolletjes) en leg deze ruim genoeg uit elkaar op een met bakpapier bekleed bakblik. Bak de koekjes, telkens een deel van het beslag, in het midden van de oven in circa 12 minuten goudbruin. Wanneer je zacht op de koekjes drukt, voelen ze nog zacht aan. Laat de koekjes een paar minuten op het bakblik afkoelen, daarna op een rooster.

Als de koekjes geheel zijn afgekoeld, blijven ze het langst vers in een luchtdichte koektrommel.

Hier in huis en bij de buren (mijn buurmeisje heeft samen met mijn dochter meegeholpen met het bakken en mocht er natuurlijk ook een aantal meenemen) vonden ze de koekjes erg lekker. De koekjes zijn iets 'chewy' en de extracten zijn net genoeg om goed te proeven zonder overheersend te zijn.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker recept Gea. Ik ben ook in hetzelfde gebied geweest als jij (in Aitrach vlakbij Memmingen) en heb ook de nodige bakzaken meegenomen. Ik heb deze aarbeien niet gezien in de Real supermarkt maar kan daar ook best overheen gekeken hebben. Wat hebben ze daar veel !. Volgend jaar ga ik weer en dan weet ik waar ik naar moet kijken.

Groeten Renée

Gea zei

Hoi Renée,

Dat is toevallig: wij ook! Ook hier gaan alweer geluiden op om de camping van familie Albrecht volgend jaar weer te bezoeken.

De gedroogde gesuikerde aardbeien (maar ook kiwi's en andere gedroogde vruchten) lagen overigens bij de afdeling groente en fruit.

Anoniem zei

Bij ons in Vlissingen verkopen ze deze aardbeien en ander gedroogd exotisch fruit bij de notenkraam op de markt.

Groetjes Bianca

Lien zei

wat een lekkere koekjes...laat ik nou gekonfijte/gedroogde aardbeien bij een marktkraampje in Italië te hebben gekocht! Dat kan geen toeval zijn.

Karen Baking Soda zei

Ik heb zoon nr. 1 tegengehouden toen hij verlekkerd naar het geconfijte fruit in Zweden stond te kijken, spijt!
Het marktkraampje op de Italiaanse markt 2 jaar geleden had een goede klant aan ons, helaas hebben ze het nooit tot thuis gered.... Toch maar weer eens de andere kant op volgend jaar!

Anoniem zei

Hallo,
Ik ben op zoek naar extracten, amandel extracten maar ook vruchten extracten. Weet iemand waar deze te koop zijn?

Gea zei

Bij www.kingarthurflour.com kun je onder Ingredient Pantry bij Flavors & Extracts heel veel extracten vinden. Hier heb ik enkele extracten vandaan.

Vanille extract kun je zelf maken. Volg dan de werkwijze van Levine van weblog 'Uit de keuken van Arden' (posting van 11 december 2007).

Anoniem zei

Bij www.marmelot.com kun je ook gedroogde aardbeien en ander gedroogd fruit krijgen. Dat fruit is vacuum gedroogd. Het is ongezoet, zonder toevoegingen en met een sterke fruitsmaak. Je kunt het zo eten, maar ook inleggen in suiker- of honingwater en alcohol. Verder is het heel geschikt om mee te bakken