woensdag 16 mei 2007

Citroen bollen met cranberry's en rozijnen




Deze posting, van 'Notitie van Lien', maakte mij erg nieuwsgierig naar de producten van Herbs 'n Spices. Eenmaal daar even rondgeneusd te hebben, heb ik er een bestelling geplaatst. Gisteren bezorgde de postbode de verschillende zakjes kruiden, waaronder een zakje Australia'n Lemon (lemon myrtle sprinkle). Na het openen van het zakje, kwam er een heerlijke frisse aroma uit. 'Hier ga ik als eerste wat mee doen', dacht ik.

Maar eerst had ik nog een karwijtje te doen: de oven schoonmaken. Na de afgelopen jaren verschillende schoonmaakmiddelen en spuitbussen te hebben gebruikt, vind ik de volgende manier het beste werken.

Smeer, met de zachte kant van een schuursponsje, de wanden en bodem van de oven in met groene zeep. Doe dit ook eventueel met de bakplaten/-blikken en plaats deze onderin de oven. Zet een schaaltje met ammonia in de oven en sluit de ovendeur. Laat dit een nacht inwerken. De volgende dag laten de aangebakte resten zich moeiteloos verwijderen met een natgemaakt sponsje.

Dit werkt overigens ook hartstikke goed met de skottelbraai. Smeer de vieze onderdelen in, plaats deze in een vuilniszak met een schaaltje ammonia en sluit de zak af.
Ik heb dit onderlaatst nog gedaan met de barbecue onderdelen van de skottelbraai. 't Ziet er weer als nieuw uit!

Goed, de oven is inmiddels uitgesopt, tijd voor de bollen!

Voor 12 bollen:

Deeg:
400 gram tarwebloem
1.1/2 t.l. droge gist
2 e.l. kristalsuiker
190 gram lauwe melk
1 ei maat M
30 gram zachte roomboter
1.1/4 t.l. broodzout
1.1/2 t.l. Australia'n lemon (of 2 t.l. geraspte citroenschil)

Vulling:
75 gram gedroogde cranberry's
75 gram gele rozijnen

De inhoud van een t.l. is 5 ml. en van een e.l. 15 ml.

Doe 1/3 deel van de bloem, de gist, suiker en melk in de kom van de mixer en mix het met de platte klopper (KitchenAid/stand 1) of met een garde tot een dik beslag. Verwijder de platte klopper en dek de kom af: laat het 20 minuten rusten. Voeg de overige (deeg)ingrediënten toe en kneed met de deeghaak in circa 8 minuten (KitchenAid/stand 2) het deeg soepel en elastisch dat de zijkanten van de kom loslaat. Voeg de cranberry's en rozijnen toe en kneed het geheel nog een minuut tot de vruchtjes goed verdeeld zijn door het deeg. Doe het deeg over in een met olie ingesmeerde kom, keer het deeg zodat alle kanten met olie is bedekt, en dek het af met (met olie ingesmeerd) cellofaan. Laat het deeg 60-90 minuten rijzen op een warme plaats, totdat het deeg in volume is verdubbeld. Stort het deeg op een met bloem bestoven werkvlak, sla het voorzichtig door en verdeel het in 12 gelijke stukken. Bol de stukken op en plaats de bollen op een met bakpapier bekleed bakblik. Dek het af met (met olie ingesmeerd) cellofaan en laat het circa 60 minuten op een warme en tochtvrije plaats rijzen tot de bollen in volume bijna zijn verdubbeld. Verwarm de oven voor op 220 °C graden. Bak de bollen in het midden van de oven in 10-12 minuten goudbruin en gaar. Laat de bollen afkoelen op een rooster.

2 opmerkingen:

Lien zei

Wat een lekker idee om het door de broodjes te doen. Ik was nog niet verder dan door de gehaktballetjes en over kip (of vis)!
En laat ik nou (toevallig hè) nog wat lemon sprinkle hebben staan.... ik denk dat ik deze straks eens ga uitproberen. Past wel een beetje bij het vakantie idee (ookal zijn het maar een paar dagen). Ben ook benieuwd naar je andere kruiden die je daar gekocht hebt. Groetjes

Gea zei

Mijn kruidenlijst heb ik inmiddels aan je gemaild. Er is zoveel keuze bij Herbs 'n Spices, en het klinkt ook allemaal zo lekker, dat het van een lijstje zo een lijst wordt :-)

De kruiden lijken mij inderdaad heerlijk op kip en vis. Voor de kip heb ik een marinade in gedachte die moet lukken.